close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך מלמדים ילדים קטנים לרכב על אופניים

מערכת שורשח חשוון, תשעט17/10/2018

מחפשים שיטות ללימוד הילד או לשפר את הרכיבה שלו? לפניכם מספר טיפים, שיעזרו לכם ללמד את הילד לרכב בקלות, במהירות וביעילות תוך שימת דגש על ההנאה והחוויה שברכיבה

תגיות:
לרכיבה על אופניים יש יתרונות רבים, מחיזוק הדימוי העצמי דרך שכלול הכישורים המוטוריים ועד איזון ושיווי המשקל. ילדים שרוכבים נהנים מפעילות ספורטיבית מהנה בשיתוף הורים וחברים והמאפשרות לטייל ולראות דברים תוך כדי תנועה. כבר מגיל צעיר אפשר להנחיל לילד את אהבת הרכיבה וללמד אותו את סודות הרכיבה. בכל אימון רכיבה הילד רוכש ביטחון ומשפר את מיומנות הרכיבה עד שהוא יכול לדווש באופן עצמאי ובכל מסלול שירצה.

בניגוד לסברה הרווחת, לא קשה ללמד ילדים לרכב על אופניים. כל שצריך זה זמן וסבלנות. הערך הוא רב וכפי שאומרים – מי שיודע לרכוב לא שוכח לעולם. 

הטיימינג קובע
לפני שהתחלתם, בדקו אם הילד אכן בשל ללימודי רכיבה. מרבית הילדים מתאימים ללימודים אלה בין הגילאים 3-5 בהתאם להתפתחות המנטלית והפיזית של הילד. לא מומלץ לכפות רכיבת אופניים על הילד אם הוא עוד נאבק עם הבימבה או חושש מאוד לטפס על המושב. אך אם הילד פעלתני, אוהב לנסוע על בימבות ומתעניין באופניים, אפשר בהחלט לעניין אותו בנושא. ניתן גם להציע לו לנסות לרכב או להצטרף לרכיבה עמכם ההורים כדי לחוות את ההנאה ברכיבה או לתת לו להתרגל לנוכחות של האופניים עד שהוא ירגיש בנוח.

מתחילים לאט
כמו בכל תחום לימוד, גם בלימוד אופניים יש עקומת למידה. חשוב להתחיל בלימוד הרכיבה במקום שטוח, מרוצף, חלק ונוח לדיווש. כדאי לסייע לילד לעלות על האופניים ולהתיישב היטב ואף להחזיק אותו תוך כדי נסיעה, כדי להדגים לו את התנועות הנכונות – כיצד להחזיק את הכידון, מיקום הרגל על הדוושה, להשתמש בבלם וכדומה.

התאמה שעושה הבדל
חשוב כמובן שהאופניים עצמם יתאימו לפרופורציות ולגודל הילד, כי אופניים קטנים מדי יעכבו אותו ואופניים גדולים מדי יקשו עליו להמשיך. התייחסו גם לאמצעי בטיחות כמו קסדה, מגני ברכיים, שלפעמים תורמים לביטחון של הילד ומפחיתים את החששות שלו. בחרו גם דגם בעיצוב המועדף על הילד מבחינת גוונים או עיטורים של דמות אהובה עליו.

גלגלים שעוזרים במשימה
אפשר להתחיל מאופניים עם גלגלי עזר – גלגלי אימון המסייעים ליציבה ולתחושת הביטחון. רק לאחר שהוא צובר ביטחון, אפשר לשחרר את האחיזה ולתת לו לדווש עם גלגלי העזר ולהתאמן על פניות קלות וסיבובים. הדרגתיות היא שם המשחק! אפשר כל הזמן להגדיר טווח נסיעה קצר ולהרחיב אותו כדי לתת לו לצבור יותר ביטחון ונסיעות ארוכות יותר. יש הורים שמאמינים שלא כדאי להתחיל בכלל עם גלגלי עזר – ההחלטה היא שלכם. בכל מקרה, כאשר מפרידים את גלגלי העזר, תמיד תורידו שני גלגלים בבת אחת כדי לא לפגוע ביציבות של הילד.

נפלאות האיזון ומדוע לפעמים לא צריך פדלים
שיטה מוצלחת ויעילה ללימוד רכיבה היא באמצעות אופני איזון לילדים. הכוונה היא לאופניים נטולי פדלים. אופניים אלה מאפשרים לילד ללמד את עצמו את יסודות הרכיבה - היגוי, שיווי משקל ,איזון, תיאום, זריזות ומאוד מחזקים את השרירים. יש הסבורים ששיטה זו יעילה יותר כי הילד לומד לאזן את עצמו יותר מהר ולכן גם רוכב מהר יותר – היות והרגליים שלו הן על הקרקע הוא מקבל יותר שליטה על התאוצה ומהירות הרכיבה. בכל מקרה, חשוב להקפיד שרגלי הילד מגיעות לרצפה בשימוש באופני איזון. ניתן למצוא מגוון דגמים של אופניים מסוג זה מעץ או מתכת, חלקם מצוידים בבלמים.

בחרו את האופניים הנכונים לילד והשקיעו בלימודי הרכיבה כדי שהילד ייהנה גם מהתהליך עצמו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה